home > Verkoopsvoorwaarden

Verkoopsvoorwaarden

Artikel 1 TOEPASSING

Deze voorwaarden zijn alleen en uitsluitend toepasselijk op al onze verkopen, aannemingen en commerciële handelingen. Behoudens uitdrukkelijke schriftelijke aanvaarding zijn tegenstrijdige of andersluidende bedingen uitgaande van onze klanten ons niet tegenstelbaar. Wij verwerpen alle andere algemene voorwaarden, zoals vermeld op brieven, bestelbons, facturen of welke bescheiden ook uitgaande van onze klanten of leveranciers.

 

Artikel 2 TOTSTANDKOMING VAN HET CONTRACT

De bestelling van onze koopwaar, werken of aanneming en de aanvaarding van onze offertes door schriftelijke ondertekening, is bindend, definitief en onherroeplijk. In geval van annulatie, behouden wij ons het recht voor, hetweze de uitvoering van de overeenkomst, hetweze de ontbinding ervan te eisen mits schadeloosstelling ten bedrage van 30% van de koopsom/aannemingssom.

 

Artikel 3 OFFERTES EN RAMINGEN

3.1. 
De ramingen zijn louter vrijblijvend en hoogstens indicatief. De koper kan hieruit geen rechten puren.
3.2. 
De offertes zijn gebaseerd op de thans geldende waarden van lonen en materialen. Indien deze wijzigingen ondergaan, behouden wij ons het recht voor onze prijzen evenredig aan te passen.
3.3. 
Onze offertes omvatten enkel die prestaties en leveringen, die er uitdrukkelijk in vermeld worden, waarbij verondersteld wordt dat zich geen andere moeilijkheden of problemen zullen voordoen, dan deze bij de aanvang aan ons meegedeeld. Bijkomende wensen van onze klanten, onvoorziene omstandigheden, bijkomende moeilijkheden, meerwerken, kortom al hetgeen niet uitdrukkelijk vermeld is in onze bestekken en offertes, is niet in onze prijs inbegrepen.
3.4. 
Onze opdrachtgevers dienen alle voorzorgen te nemen om schade aan inboedel of aan overig bouwwerk te vehinderen. Zo dienen zij alle meubilair te verwijderen en de kwetsbare materialen af te schermen. Terzake behelst onze aansprakelijkheid voor beschadigingen door onze werken veroorzaakt een middelenverbintenis.
3.5. 
De offertes zijn 3 maand geldig. Gewijzigde omstandigheden geven aanleiding tot prijsaanpassing. Wij dragen geen aansprakelijkheid voor fouten te wijten aan foutieve of onvolledige informatie (o.m. Inzake materiaalkeuze of werkwijze) zoals ons door onze klanten verschaft. Alle documenten, technische beschrijvingen, plannen, prijsofferten zoals behorend tot onze voorstellen, blijven onze eigendom. Zij kunnen slechts meegedeeld of gekopieerd worden na onze uitdrukkelijke toestemming.

 

Artikel 4 LEVERINGSTERMIJNEN

4.1. 
Onze opgegeven leveringstermijnen en uitvoeringstermijnen zijn, behoudens andersluidend beding, louter indicatief. Hieruit volgt dat in geval de termijnen niet zouden ge?erbiedigd worden, onze klant, noch het contract kan opzeggen, noch ons kan laten vervangen, noch enig recht kan doen gelden op een schadevergoeding.
4.2. 
Vertraging in de levering of uitvoering, geeft geen recht op schadevergoeding of ontbinding. In alle gevallen en onverminderd het voorafgaande dient elke opgegeven termijn verlengd te worden met de respectievelijke aanvullende periodes te wijten aan weersomstandigheden, vertragingen bij onze leveranciers, ziekten of bijzondere omstandigheden bij ons personeel en bedrijfsorganisatorische omstandigheden.
4.3. 
In het geval wij evenwel uitdrukkelijk een termijn zouden gewaarborgd hebben kan het bedrag van de schadevergoeding, waartoe wij aansprakelijk zouden kunnen zijn, uit hoofde van de vertraging nooit hoger zijn dan 7% van de waarde van de contractuele prijs en dit zelfs in het geval wij ons zouden verbonden hebben tot een schadevergoeding te berekenen per dag vertraging. In geen geval zullen vertragingen aanleiding geven tot opzegging van de bestelling door de klant. De opdrachtgever kan de aannemer slechts in schadevergoeding aanspreken wegens niet-tijdige uitvoering, wanneer in afwijking van artikel 4.1 van de bijzondere voorwaarden in een bijzondere clausule een substanti?le uitvoeringstermijn bij afzonderlijke overeenkomst werd opgesteld; ingeval de werken binnen de 30 werkdagen na het verstrijken van de alsdan gestipuleerde termijn nog niet voltooid zijn; indien de opdrachtgever binnen de 8 dagen na deze termijn aangetekend de aannemer ingebreke heeft gesteld en de aannemer ook binnen een termijn van 1 maand na datum van deze ingebrekestelling de levering niet heeft uitgevoerd, waarna de opdrachtgever de aannemer een tweede maal aangetekend ingebreke heeft gesteld, met opgave van zijn grieven, aanduiding van de schade, met stavingsstukken, hierdoor geleden en het bewijs dat deze schade uitsluitend aan de fouten van de aannemerf is te wijten.
4.4. 
Wanneer, ten gevolge van staking, weersomstandigheid, lock-out, opstand, oorlog, internationale crisis, opeising, natuurramp, overstroming, brand, of welke overmacht of gebeurtenis ook of wanneer onze klant in gebreke blijft ons de nodige inlichtingen te verschaffen nodig voor de uitvoering van de opdracht of wanneer onze klant de betalingsvoorwaarden niet eerbiedigt, wij niet in de mogelijkheid verkeren de overeenkomst uit te voeren, behouden wij het recht voor de overeenkomst eenzijdig te beëindigen zonder dat enige schadevergoeding kan geëist worden.

 

Artikel 5 VRIJWARINGSPLICHT

5.1. 
Onze vrijwaringsverplichtingen m.b.t. Gebreken in de geleverde goederen strekt zich niet verder dan onze leveranciers, en zijn bovendien onderworpen aan dezelfde beperkingen die deze leveranciers in hun algemene voorwaarden voorzien. Onze aansprakelijkheid kan nooit verder strekken dan de loutere vervanging, zonder dat van ons een bijkomende schadevergoeding kan ge?ist worden. Onmiddellijk na de uitvoering van onze werken, worden onze klanten geacht de uitvoering van deze werken en de geleverde materialen na te zien op hun zichtbare gebreken.
5.2. 
Onze aansprakelijkheid, evenals de door ons verschafte waarborg, vervalt indien de door ons geleverde materialen of werken, worden blootgesteld aan abnormale of buitengewone aanwending, -belasting en -slijtage of indien de klant of welke derde anders dan een aangestelde van onze firma ook, herstellingen of wijzigingen aanbrengt.

 

Artikel 6 KLACHTEN

6.1. 
Gebeurlijke klachten dienen ons aangetekend binnen de 8 dagen na levering toegestuurd. Na deze termijn worden onze gedane leveringen van werken of goederen als aanvaard beschouwd. Binnen dezelfde termijn van 8 dagen na datum van de factuur dienen eventuele factuurprotesten aangetekend toegestuurd. Na deze termijnen worden eveneens de facturen als aanvaard beschouwd, met inbegrip van onderhavige factuurvoorwaarden. In elk geval zal elk protest dienen te geschieden voor de voortverkoop en voor het gebruik van de goederen en de lokalen.
6.2. 
Alle werken worden geacht definitief opgeleverd te zijn binnen de maand na de beëindiging der werken, tenzij er voor die termijn een proces-verbaal van oplevering werd opgesteld, waarna wij niet meer aansprakelijk kunnen gesteld worden voor de zichtbare gebreken.


Artikel 7 PRIJZEN

7.1. 
Behoudens uitdrukkelijk andersluidend contractueel beding, worden de facturen opgesteld aan de hand van een eenheidsprijs per gepresteerd werkuur zoals vermeld in het bestek meer de kosten en materialen eventueel vermeerderd met het saldo van het onderdeel regie.
7.2. 
De werken en leveringen worden gefactureerd door middel van tussentijdse facturen, naarmate de werken vorderen.
7.3.  Onze prijzen worden vastgesteld vrij van taxen, zonder korting, commissie, noch ristorno, steeds franco en exclusief verpakking, vervoer en verzekeringskosten.
7.4.  De ramingen zijn louter indicatief.
7.5.  Elke nutteloze verplaatsing ook als die niet aan de klant te wijten is alsmede elke werkloosheid van ons personeel te wijten aan de klant of zijn aannemers zal aan de klant doorgefactureerd worden boven de prijs van het contract.

 

Artikel 8 FACTURATIE EN BETALING

8.1. 
Behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding, dient de klant 30% te betalen bij de bestelling van het goed of het werk en het saldo naarmate de werken vorderen.
8.2.  Behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding, zijn onze facturen kontant te betalen.
8.3.  Wij behouden ons het recht voor op elk ogenblik aan onze klanten de betalingswaarborgen te eisen die wij noodzakelijk achten.
8.4. 
Behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding zijn onze facturen enkel betaalbaar op onze maatschappelijke zetel, zonder korting, uiterlijk binnen de 30 dagen na ontvangst der factuur, middels storting, overschrijving of in liquiditeiten in handen van een persoon die onze vennootschap geldig kan verbinden. Geen betaling zal bevrijdend zijn indien zij wordt gedaan in handen van een agent of een werknemer, behoudens wanneer deze drager is van een machtiging.
8.5. 

In geval onze klant in gebreke blijft te betalen zijn de volgende voorwaarden van toepassing:

  • op elke som die op de vervaldag niet betaald is zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest van 18% per jaar worden gerekend en dit vanaf de vervaldag.
  • indien een factuur niet betaald is op de vervaldag, zal het bedrag ervan eveneens van rechtswege en zonder ingebrekestelling ten titel van schadevergoeding verhoogd worden met 15% met een minimum van 175 Euro.
  • elke gebeurlijk nog niet vervallen factuur zal ineens opeisbaar zijn onafgezien van de gebeurlijk toegestane betalingsfaciliteiten, terwijl wij ons het recht voorbehouden alle hangende bestellingen, naar keuze, hetweze te schorsen met recht op rente ten belope van 18% per jaar, hetweze te ontbinden met recht op forfaitaire schadeloosstelling ten belope van 30% van de bedongen prijs.
8.6. 
Bij niet-betaling van onze facturen op de vervaldag, behouden wij het recht voor om verdere leveringen stop te zetten en de werken te staken. Tevens behouden wij ons het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen voor het geheel of het nog niet uitgevoerde gedeelte.
8.7.  Wissels, cheques, mandaten of ontvangstbewijzen brengen geen schuldvernieuwing teweeg, noch afwijking van één der voorwaarden.

 

Artikel 9 VERPLAATSING DER GOEDEREN / EIGENDOMSOVERDRACHT

9.1. 
De goederen reizen op risico van de koper zelfs bij francoverkoop. De koper hoort zich tegen mogelijke schadegevallen te verzekeren. De vervoerkosten zijn lastens de koper. Eens de goederen door ons geleverd, hetweze aan onze klant, hetweze aan de bouwheer, hetweze op de werf, zijn wij niet meer aansprakelijk ingeval van beschadiging of diefstal van deze goederen, onverminderd het feit dat de goederen onze eigendom blijven tot de volledige betaling ervan.
9.2. 
Behoudens andersluidende overeenkomst van bezoldigde bewaargeving, gebeurt de bewaring van de goederen in afwachting van hun levering, afhaling, verwerking en aanwending op risico van onze klant.
9.3.  Indien de bij ons bestelde goederen door onze klanten niet worden afgehaald op de afgesproken datum, of indien wij op het overeengekomen ogenblik ons op een werf aanbieden om werken uit te voeren en wij om redenen te wijten aan onze klant niet tot uitvoering van onze werken kunnen overgaan, zullen onze kosten en uurlonen voor deze prestaties worden aangerekend, onverminderd ons recht om onmiddellijk de overeenkomst ontbonden te beschouwen, zonder voorafgaande ingebrekestelling.

 

Artikel 10 EIGENDOMSVOORBEHOUD

De geleverde goederen blijven onze eigendom tot de volledige betaling van hoofdsom, kosten en interesten. Evenwel krijgt onze klant het risico over de goederen vanaf de levering. De koper zal de verkoper verwittigen indien de goederen geplaatst worden in een ruimte die door de koper wordt gehuurd en desgevallend de identiteit en de woonplaats van de verhuurder bekendmaken.

 

Artikel 11 WAARBORG

11.1. 
Behoudens tegenstrijdig beding kan de door ons verleende waarborg op het materiaal de door de fabrikant verleende waarborg niet overtreffen, onverminderd de regel van de decenale aansprakelijkheid zo deze toepasselijk zou zijn.
11.2.  Wat betreft de door ons uitgevoerde werken, verlenen wij een waarborg van 6 maand vanaf de aanvaarding der werken. Indien een protest gerechtvaardigd blijkt, blijft onze aansprakelijkheid beperkt tot de werken noodzakelijk om de gebreken te verhelpen. Aldus kunnen wij niet gehouden zijn tegemoet te komen aan welke andere eis ook, ondermeer bestaande uit schadevergoeding, rente, terugbetaling van onkosten of welke andere schadevergoeding ook. Onze waarborg wordt enkel verleend zo onze klant zich tot ons wendt met oog op de herstelling en op onze diensten een beroep deed voor het onderhoud. Wij zullen geen enkele herstellingsfactuur voor herstellingen zoals uitgevoerd door derden of door onze klant zelf aanvaarden.
11.3. 
Indien de werking der toestellen uitvalt door toeval of onvoorzienbaar voorval kunnen wij binnen de waarborgperiode enkel gehouden zijn tot vergoeding van de louter materiële schade, verliezen van grondstoffen en bederf van eetwaren en dit zelfs in aanwezigheid van meerdere verweerders. Onder geen beding zullen wij verantwoordelijk zijn voor gebreken in de opdrachten zoals ons door onze klanten overgemaakt, in welk geval deze laatsten de hieruit voortvloeiende schade dienen te dragen. Het toezicht op onze installaties en toestellen, zelfs op voorlopige installaties dient door de klant verzekerd te worden onder zijn volledige verantwoordelijkheid, die ook gehouden zal zijn ons onmiddellijk elke onregelmatigheid te melden en alle maatregelen dient te nemen zodat onze installaties en toestellen niet beschadigd worden.

 

Artikel 12 BIJKOMENDE WERKEN

Behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk beding, zijn wij gerechtigd elke vervanging en elk aanvullend werk uit te voeren waarvan de noodzakelijkheid zou blijken tijdens de uitvoering van de contractueel voorziene werken en deze bijkomende werken in rekening te brengen, met dien verstande dat wij evenwel nooit aansprakelijk kunnen gesteld worden wegens niet uitvoering van vervangingen of bijkomende werken, zo deze niet door de klant uitdrukkelijk en schriftelijk werden gevraagd.

 

Artikel 13 ONTBINDING VAN HET CONTRACT

13.1. 
Wij behouden ons het recht voor om de overeenkomst van rechtswege, zonder ingebrekestelling, te beëindigen en de lopende werkzaamheden te staken: in geval van niet-betaling van onze facturen op de vervaldag, wanbetaling van onze klant jegens derde leveranciers, veroordeling van onze klant tot betaling van niet betwiste factuurschulden, R.S.Z.-belastings- of financieringsschulden, kennelijk onvermogen, faillissement, concordaat, gerechtelijk akkoord, of welke wijziging ook van rechtsvorm of juridische toestand van onze klant.
13.2. 
In het geval onze klant in gebreke blijft zijn verplichtingen na te komen, zullen wij gerechtigd zijn de overeenkomst te be?indigen, in welk geval zij van rechtswege zal ontbonden zijn ten nadele van de klant die dan zal gehouden zijn boven de bedragen van de reeds uitgevoerde werken tot een schadevergoeding van 30% van het contract, ten ware wij zouden vaststellen dat de door ons geleden schade groter is dan deze 30%, in welk geval de ons toekomende schadevergoeding de volledige schade zal dienen te dekken.

 

Artikel 14 AANSPRAKELIJKHEID

De aannemer is niet aansprakelijk voor de eventuele overtreding die de normale uitvoering der werken, zoals opgedragen door de opdrachtgever, zou uitmaken op welk wettelijk of reglementair voorschrift dan ook, tenzij de bouwheer de aannemer voor de aanvang der werken van het risico in kennis heeft gesteld. De opdrachtgever wordt verondersteld op zijn verantwoordelijkheid de nodige machtigingen ingewonnen te hebben.

 

Artikel 15 BEVOEGDHEID EN TOEPASSELIJK RECHT

In geval van betwisting zijn de rechtbanken te Oudenaarde bevoegd, onverminderd ons recht om te dagvaarden voor de rechtbank van de woonplaats of de plaats van de maatschappelijke zetel van onze kli?nt, of de plaats waar de verbintenissen tussen de partijen zijn ontstaan of dienen uitgevoerd. Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.

 

Artikel 16 VOORRANG

Ingeval de factuurvoorwaarden van onze klanten strijdig zouden zijn met deze voorwaarden, primeren deze voorwaarden.